Møt Ann-Mari Skogstad - bedriftssykepleier og HMS-rådgiver
- vibekeglad
- 26. sep.
- 2 min lesing
Oppdatert: 28. sep.
Ann-Mari er bedriftssykepleier i HMS-tjenesten og har jobbet i bedriftshelsetjeneste i snart 2 år. Da hun startet hos oss, hadde hun allerede med seg 22 års erfaring fra NAV, med hovedvekt på sykefravær, oppfølging og inkludering.
Hun har videreutdanning i personalledelse, rus/avhengighet og psykisk helsearbeid, Supported Employment, Motiverende Intervju og Arbeid og Helse fra Nord Universitet. I tillegg er hun sertifisert i Inflow 24 karriereveiledning og har deltatt i forskning ved OsloMet på oppfølging av personer på tiltak hos arbeidsgivere.
Da HMS-tjenesten lanserte sykefraværstelefonen, var det ingen tvil om hvem som skulle svare. Med sin lange erfaring og solide kompetanse på sykefraværsoppfølging, var Ann-Mari det naturlige valget. - Sykefraværstelefonen skal være et trygt og enkelt sted å henvende seg for råd og støtte for både ansatte og ledere, sier hun
Sykefraværsoppfølging handler ikke om kontroll, men om støtte og å finne gode løsninger sammen.

Brenner for arbeid og inkludering
Ann-Mari har et brennende engasjement for at folk skal kunne stå i arbeid, og hun har en sterk tro på at alle kan bidra med noe i arbeidslivet, til tross for helseutfordringer.
– Opplevelsen av egenverdi, mening, mestring og selvfølelse betyr mye. For den enkelte handler det om å kjenne at man har en tilhørighet og bidrar i samfunnet. I tillegg er det viktig både sosialt og økonomisk, sier hun.
Tillit, respekt og relasjoner
Gjennom årene har Ann-Mari utviklet en trygghet i samtaler, god kjennskap til regelverk og en evne til å skape tillit, både hos ledere og ansatte. Hennes styrke ligger i å se hele mennesket bak fraværet og å bidra til løsninger som fremmer både helse og arbeidsevne, forteller hun.
For henne er nøkkelen til godt sykefraværsarbeid å møte mennesker med respekt, raushet og forståelse. I tillegg må man ha med aspektet om medvirkningsplikt og etterlevelse av lovverket. Hun tror på tidlig dialog, realistiske mål og individuell tilpasning, og har erfart at dette gir best resultat både for den ansatte og for arbeidsplassen.

Forebygging er den beste medisinen, og tillit er det viktigste verktøyet.
Når vi møter mennesker med respekt og forståelse, skaper vi rom for både helse og arbeidsglede.
Med Ann-Mari på laget
Med Ann-Mari på laget får våre kunder en erfaren og omsorgsfull partner i arbeidet med sykefravær og arbeidshelse. Hun bidrar blant annet med oppfølgingsplaner, deltakelse i dialogmøter, rådgivning og forslag til tiltak. Hun ser etter styrker, løfter frem ressurser og støtter både ledere og ansatte i å finne gode løsninger.
I tillegg til sykefraværsarbeid utfører hun arbeidshelseundersøkelser og annet forebyggende arbeid innen organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø.

Kommentarer